Barevný svět je všude kolem nás. Ať si to již uvědomujeme či ne, barvy mají významný vliv na lidskou psychiku. Jejich působení na myšlení člověka zkoumá vědecký obor aplikovaná psychologie barev. Poznatky jsou využívány v nejrůznějších oblastech včetně audiovizuálních prací a také marketingu.
Každá barva něco symbolizuje a vyvolává určité emoce, takže její použití rozhodně není nahodilé. Správné barevné ladění dokáže zvýšit popularitu produktu i jeho následný prodej. Barva se netýká jen samotného produktu, ale hlavně reklamy, která využívá barvy cíleně již na obalech a při výběru písma. Seznámit se s významem barev se určitě vyplatí. Podívejme se na různé barvy spolu a mějme jejich působení na mysli i při tisku různých dokumentů.
Úspěšnost značky a barevné spektrum
Volba nejlepší kombinace barev je pro úspěšný marketing nesmírně důležitá. Pokud je psychologie barev v marketingu správně nastavena, ovlivní nejen momentální prodej výrobků, ale i celkovou úspěšnost značky. Vnímání barev hraje výraznou roli také v návštěvnosti webových stránek a profilů na sociálních sítích. Proč tomu tak je? Člověk je značně ovlivňován vizuálními vjemy a přitažlivé barevné kombinace v něm vzbuzují pozitivní první dojem. Proto je potřeba opatrně vybírat, jaké barvy se k sobě hodí, jaké nejlépe vypovídají o firmě a výrobku, a jak budou tyto barvy vypadat při tisku. Zde je potřeba nezapomínat na volbu vhodné tiskárny, kvalitního toneru a samozřejmě i papíru – kancelářského i fotopapíru.
Promyšlená barevnost a emoce
Když se podíváte na výrobky a korporátní identitu úspěšných firem, zjistíte, že volbu barev mají důkladně propracovanou. Věda říká, že barvy máme propojené s konkrétními emocemi, a z toho tvůrci brandu vycházejí. I když je vnímání barev značně individuální, některé věci jsou u všech barev podobné nebo obecně stejné. Některé vzbuzují dojem energie, jiné se řadí mezi uklidňující barvy. Určitě se vyplatí investice do odborníka – grafika, a samozřejmě i do kvalitního tisku pro firemní tiskoviny. Při tisku propagačních materiálů je potřeba mít na paměti, že ne všechny barvy, které vidíte na monitoru vaše tiskárna skutečně vytiskne. Elektronické zařízení využívají tzv. RGB mód barev a tiskárny pracují na tzv. CMYK modu. Rozdíl mezi RGB a CMYK se můžete dočíst v tomto článku.
Při tisku potom kromě používání barevného modelu CMYK, také nezapomeňte používat kvalitní originální tonery, případně jejich plnohodnotnou alternativu v podobě kompatibilních tonerů.
Jaký význam mají některé barvy
Nejvýraznější barvou je tradičně červená, nazývaná také barvou krve. Vyzývá k akci, je energická, vzrušující. Často je využívána na tlačítka, k označení akčního zboží, v občerstveních a restauracích povzbuzuje chuť k jídlu. Její použití se nemá přehánět, velké množství červené je signálem nebezpečné situace.
Oranžová barva je optimistická, měla by vzbuzovat pocity štěstí a podporovat tvořivost. Je oblíbená u dětí a mladých lidí, je přátelská, optimistická a humorná. Využívají ji také stavební firmy, které tak vyjadřují rovnováhu a stabilitu.
Pocity štěstí a radosti, svobody a rychlosti navozuje žlutá. Také povzbuzuje chuť k jídlu.
Modrá barva symbolizuje kvalitu a důvěryhodnost, konzervativnost a dospělost.
Zelená je barvou přírody a klidu, ale současně i peněz.
Fialová barva navozuje pocity moudrosti a luxusu, jemnosti.
Moudrost, luxus a eleganci vyjadřuje i černá.
Jak psychologie barev funguje
Protože na trhu je vždy velké množství podobných výrobků, záleží na designu, a právě na volbě barev, aby zákazník sáhl po konkrétním produktu a nedal přednost jinému. Většina nakupujících se pak rozhoduje podle barevnosti. Dokonce se preference barev liší podle jednotlivých typů obchodů. Pokud se jedná o nákupy, které zákazník předem plánoval, je vhodnou barvou taková, která uklidňuje a podporuje rozvážnost. K rychlému a impulzivnímu nákupu vedou oranžová, červená černá a výrazná modrá. Může se jednat i o větší, ale rychlý nákup.
Co vše ovlivňuje vnímání barev
Protože vnímání barev je velmi individuální a ovlivňují ho zážitky, povolání a životní zkušenosti, je potřeba dodržovat určitá pravidla při volbě barev pro brand. Vliv může mít i pohlaví nebo věk. Pokud se jedná o vývozní zboží, pozor na význam barev v jednotlivých národech.
Zvláštní zřetel bychom měli brát zvláště na barvy smuteční. U nás se jedná tradičně o černou, Arábie, Čína a Indie vyjadřují smutek bílou barvou, Jihoafričané zelenou. Muži a ženy mají oblíbené barvy podobné, ovšem v různém pořadí. Navíc muži preferují sytější barvy, ženy zase rozeznávají více odstínů. U starších jedinců je větší obliba fialové barvy, později již převažuje modrá a bílá. Obecně je také důležitý odstín barvy.